5 tips voor het heerlijk avondje

BGN

BGN

 

Het einde van het jaar is in zicht en dan maken we vaak de balans op. Wat heb ik bereikt en wat wil ik nog bereiken? Vaak willen we afvallen, gezonder leven, bewuster eten en meer bewegen. Maar dat valt niet mee in een tijd die draait om feestvieren en eten.
Neem nu het sinterklaasfeest. De pepernoten en chocolaatjes liggen al maanden in de schappen. Hoe ga je om met al dit lekkers? Kruidnoten, taaitaai, schuimpjes en banket. En natuurlijk met zijn allen rondom de gourmet. Denk bij jezelf, wat is belangrijk voor mij? Wil je kunnen genieten van het lekkers en de gezelligheid? Of gaan alle remmen los en hoop je aan het einde van de maand dat de schade mee valt?
Met deze 5 tips zorg je dat het heerlijk avondje, ook echt genieten wordt.
Tip 1: Pepernoten gekte 
Sinterklaas komt al in November aan in Nederland. Maar eigenlijk vieren we het grote feest pas op 5 december. Is het dan nodig om elke dag pepernoten en marsepein te eten? Nee toch? Waarom hebben we dan wel weken lang die pot met kruidnootjes op tafel staan? Een leuk Nederlands gezegde: “Je moet de kat niet op het spek binden”.  Maar waarom doen we dit bij onszelf dan wel? Weken van te voren halen we al dat lekkers in huis, en voor wie? De visite?
Haal pas wat lekkers op de dag dat je het ook echt gaat vieren. En kies dan voor iets wat jij het aller alle lekkerste vindt.
Tip 2: Gourmetten
Het heerlijk avondje is gekomen, en dat betekend gezelligheid met de familie. Daar hoort in veel gezinnen de gourmet bij. Maar een valkuil bij het gourmetten is de overdaad aan vlees en bijgerechten. Kies daarom voor een gezonde gourmet. Neem mager vlees, lekkere groenten en gezonde bijgerechten. Neem magere sausjes, niet te veel vet en natuurlijk niet te veel alcohol. Geniet van het eten, en stop zodra je vol zit.
Tip 3: Lekkere snacks
Gezellig op de bank met een kop thee en een bakje kruidnoten. Maar dat handje blijft meestal niet bij een handje. Een tip: Combineer dat bakje pepernoten met wat gezonds. Zet naast het snoepgoed ook een bakje komkommer, tomaatjes of lekker vers fruit op tafel. Zo geef je jezelf een keuze en eet je waarschijnlijk minder van de pepernoten.
Tip 4: Zet je beste schoentje voor
Leuk al die sportschoentjes bij de haard, maar dat is natuurlijk geen excuus om niet dagelijks toch te bewegen. Omdat je deze maand waarschijnlijk iets meer snoept, is het verstandig om ook elke dag minimaal 30 minuten goed te bewegen. Maak bijvoorbeeld een heerlijke wandeling in het bos, of zoek met de kinderen kastanjes voor het paard van sinterklaas.
Tip 5: Neem kleinere porties
Kies bewust voor kleinere hoeveelheden. Ik hoor heel vaak: “Ach het is sinterklaas en een handje kan toch geen kwaad? Inderdaad, een handje pepernoten is prima, maar eet niet de hele zak leeg. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak is het bij dat ene handje gebleven?
Leer bewust genieten van je eten en denk aan de hoeveelheden die je neemt. Dit kan met een bakje chips, een handje nootjes of denk aan een stukje chocolade in plaats van die hele reep. Probeer bewuste keuzes te maken. Het kan soms helpen om een kleiner bord te kiezen, om zo niet teveel op te scheppen.
Met deze tips kan je lekker gezond genieten van dit mooie feest. Denk aan wat voor jou belangrijk is en hoe jij je wilt voelen aan het einde van de maand.

 

Fijne Sinterklaas! 

 

Heerlijk avondje

 

Deze blog is geschreven voor de BGN (Beroepsvereniging gewichtsconsulenten Nederland)
Als lid van de BGN, houdt Marjolein zich aan de regels van de BGN, en zijn vergoedingen bij de zorgverzekeraars mogelijk.  Kijk voor meer informatie op de site van de BGN   Klik hier