Avondvierdaagse Tips

Avondvierdaagse tips
De avondvierdaagse is een jaarlijks terugkerend Nederlands wandelevenement waar gedurende vier dagen kan worden gewandeld.
avondvierdaagse tips

 

Vier avonden lang gezellig met je klasgenootjes en familie door de buurt heen lopen.
Nou ja gezellig? Sommige kinderen (en ouders) vinden de afstand soms toch wel erg pittig. Je bent nog maar net begonnen aan je vijf kilometer, of de eerste, ik ben moe en ik heb honger stemmetjes tetteren alweer door je oren heen. Halverwege zie je meerdere ouders met kinderen op hun rug of nek lopen, en zijn ze blij als ze uiteindelijk het eindpunt hebben bereikt.

 

En niet alleen de wandeling zelf vergt enige planning, maar ook de aanloop er naar toe is soms al een hele klus. Op tijd thuis zijn van het werk, zorgen dat iedereen hun buikjes vol heeft, en daarna op tijd te zijn voor de start.
Nee de avondvierdaagse week is niet echt een relaxte week. Hoe kan je het jezelf dan toch wat gemakkelijker maken? Met deze handige tips ben je goed voorbereid.

 

Wat kan je het beste meenemen? 

 

Geef niet teveel suiker mee
Je wilt niet weten wat ik allemaal voorbij heb zien komen in de rugtasjes van de kinderen zodra ze een avondvierdaagse lopen. Zakken vol snoep en koek voor ongeveer 1,5 uur lopen.  Nu zeg ik echt niet dat ze niks qua snoep mee mogen nemen, maar wees je bewust van de hoeveelheid snoep die je ze geeft.
Wat meenemen in de tas?
Maar wat moet je dan wel meenemen in de tas i.p.v. snoep? Zijn je kinderen dol op zoet, denk dan eens aan een banaan of wat aardbeien in een bakje? Een appel in stukjes met kaneel is ook heerlijk.
Water i.p.v. sportdrank
Wat je niet moet vergeten in de tas, is een flesje water. Zorg ervoor dat de kinderen voldoende drinken tijdens hun wandeling. Helemaal als het wat warmer weer is. Een flesje water is dus echt een must voor in de tas. Sportdrank is helemaal niet nodig. Kinderen hebben van nature al meer energie dan volwassenen. Extra energie geven doormiddel van een sportdrank is niet nodig. De AA’tjes en Extran kunnen dus gewoon thuis blijven. Wist je dat er in een flesje AA maar liefst 18 suikerklontjes zitten!
Op tijd eten
Een van de struikelpunten bij ouders is toch wel het avond eten.  Helemaal als je je kinderen eerst nog van de naschoolse opvang moet halen. Koken is dan vaak een heel gedoe. De oplossing hiervoor is PLANNEN! Maak van te voren alvast wat maaltijden klaar en vries deze in. Zo hoef je op de dag zelf alleen maar de maaltijd uit de diepries te pakken en later op te warmen. Denk hierbij aan een lekkere pasta, pannenkoeken of een rijstgerecht. Een tosti of broodje ei kan ook prima af en toe als avondmaaltijd dienen als je haast hebt.
Goede schoenen
Heel belangrijk zorg dat je goede schoenen aan hebt. Dus neem schoenen die al ingelopen zijn en niet degene die je afgelopen week gekocht hebt. Neem voor de zekerheid wat pleisters of watjes mee in je tas mocht je onverhoopt toch wat pijn krijgen.
Veel plezier hebben
Natuurlijk moeten we niet vergeten om deze dagen te genieten. Want hoe trots ben je als je kind elke avond over die finishlijn komt, en aan het einde zijn of haar medaille krijgt. Zie het als een gezellig uitje waarbij je ook nog eens gezond bezig bent. Maak plezier onderweg, en geniet van het moois om je heen.

 

Fijne avondvierdaagse 🙂

 

avondvierdaagse tips
 Health coach Marjolein is gespecialiseerd in emotie-eten, voedings en onregelmatige werktijden, en sportvoeding.
Marjolein helpt clienten naar een gezonde levensstijl toe, middels gezonde voeding en het aanpakken van je valkuilen.