Goede voornemens

.

Goede voornemens! Hoe ga je die volhouden?

 

goede voornemens We starten allemaal vol goede moed aan onze goede voornemens, maar hoe komt het toch dat we dit na een poosje toch weer laten varen?
Dat komt omdat we de verkeerde keuzes maken.
Op 1 januari starten we massaal met gezonder leven, niet meer drinken, en sporten.
En ja hoor ook ik ben zo iemand, die op deze dag even wat extra aandacht besteed bij het geen wat ik in het komende jaar wil gaan bereiken.

 

Hoe zorg je ervoor dat we die goede voornemens ook daadwerkelijk volhouden?
Gaan we op de bank zitten? Of trekken we toch die loopschoenen aan voor een rondje? En hoe zit dat met het eten? De eerste dagen lukt nog wel, maar dan?

 

Hieronder zal ik je wat tips geven.

 

Drink minder tot geen alcohol
Dat minder drinken is voor mij persoonlijk geen probleem omdat ik al nauwelijks alcohol drink is dit voor mij geen valkuil. En voor menig ander is het stoppen met drinken na de feestdagen ook niet echt het meest lastigste punt om aan te pakken. We hebben ons tijdens de feestdagen veelal vol laten lopen met wijntjes, biertjes en champagne. We zijn er wel weer even klaar mee toch?
Tip: zorg dat je tijdens de nieuwjaarsborrels de bob bent, of kies bewust voor een alcoholvrij drankje.
Gezonder eten:
Na al dat lekkere eten in december is het nu weer even tijd om pas op de plaats te maken. De broccoli, kip en volkoren producten mogen weer de boodschappentas in. En de chips, snoepjes en koekjes laten we even liggen in het schap. We gaan weer lekker water drinken en goed ontbijten.
Tip: zorg dat je weet hoe een gezond voedingspatroon in elkaar zit, eet vooral niet te weinig. Wat heeft jouw lichaam nodig? Neem eventueel contact op met een GCN gewichtsconsulent om hier meer informatie over te verkrijgen.
(meer) Sporten:
Nu komt het lastigste punt voor veel mensen. Sporten of voldoende bewegen gedurende de dag. Na al die feestjes en vrije dagen is ons ritme vaak een beetje van slag. We hebben weinig zin om weer te gaan sporten en moeten ons er echt toe zetten. Tip: Kies een sport of bewegingsvorm uit die je leuk vindt. Een sport waar je zelf ook positieve energie van krijgt.

 

 

Hoe ga je die goede voornemens nou volhouden?

 

Een voorbeeld:
Je bent niet echt een sporter maar hebt tegen jezelf gezegd dat je in het nieuwe jaar meer moet gaan sporten. Je schrijft je in bij een sportschool en gaat de eerste weken bijna dagelijks heen. Je pusht jezelf om zoveel mogelijk te sporten. Heel goed natuurlijk, maar is dit de juiste manier?
Om goede voornemens vol te blijven houden moeten we realistische doelen stellen.
Is het realistisch dat je elke week 4-5 keer naar de sportschool gaat? Ga je dit na een maand of twee ook nog volhouden?
Kies een doel dat je ook daadwerkelijk vol kan houden. Als je weet dat je in je drukke schema bijvoorbeeld 2 keer kan gaan sporten in de week, is dat al een goed begin. Hierdoor is de kans groter dat je het ook blijvend vol gaat houden. En het sport abonnement geen sponsorship wordt.
Stel niet te grote doelen, maar neem rustig de tijd en doe het stapje voor stapje.
Succes in 2019!

 

 

 

Marjolein van Hesselingen, beter bekend als Health coach Marjolein is gewichtsconsulent in Hillegom en omstreken. Wil jij op een gezonde manier afvallen? Heb je moeite met je gewicht of wil je graag je leef- en eetpatroon verbeteren zonder een streng dieet? Dat kan! Neem contact op voor meer informatie.