Jezelf elke dag wegen JA of NEE?

Het getal op de weegschaal
het getal op de weegschaal
Is het verstandig om jezelf elke dag te wegen?
Verschillende theorieën zijn hier over los gelaten, maar wat is nou verstandig?

 

Het getal op de weegschaal:
Veel cliënten komen in de praktijk met als doel om gewicht te verliezen. Ze willen graag meer energie, een beter zelfbeeld en hun grootste doel dat getal op die weegschaal moet naar beneden.
Maar zou je je eigenlijk wel zo moeten focussen op dat getal op die weegschaal?

Als je weet wat je doel is, dan is het natuurlijk erg motiverend om dat getal op die weegschaal naar beneden te zien gaan. Maar wat nou als dat getal niet zakt? Dat kan zorgen voor een deprimerend gevoel terwijl je misschien zo hard bezig bent geweest.

Meten is weten:
Dat getal op die weegschaal is een indicatie dat je goed bezig bent of misschien wel iets minder goed. Maar focus je niet teveel op dat getal. Meten is weten zeggen we in de praktijk altijd. Want er is zoveel meer dan alleen dat getalletje op die weegschaal.
Het meten van je taille, benen en armen is een betere indicatie om te zien of je lichaam veranderd. Maar ook het vet percentage, de spiermassa en de pasvorm van je kleding zijn goede manieren om te zien dat er wat gebeurd. Buiten dat heb je nog je energielevel, je algehele gevoel en natuurlijk je spiegelbeeld. Kijk eens in de spiegel en zie je daar?

Spieren kweken:
Wist je dat je in je afval proces zelf aan kan komen? Ik heb meerdere voorbeelden in de praktijk waarbij mensen in gewicht weinig zijn afgevallen of soms zelf zijn aangekomen, maar dat ze toch slanker en fitter zijn. Hoe dat kan? Spier opbouw! Spieren wegen namelijk zwaarder dan vet. Zodra jij je vet gaat omzetten in spieren zal je dus zwaarder worden. Het voordeel van spieren is dat het je verbranding verhoogd, en je stakker in je vel komt te zitten.

 

Hoe vaak wegen:
Moeten we ons dan nooit meer wegen? Nee hoor je mag jezelf heus nog af en toe wegen. Maar kijk vooral naar het totaalplaatje. Weeg jezelf niet elke dag.
Elke dag wegen kan leiden tot obsessief gedrag waarbij we ons teveel focussen op het getal, en dit kan ons gedrag beïnvloeden.
Tevens geeft een dagelijkse weging niet altijd de juiste informatie, want ons gewicht fluctueert de hele dag door. Heb je iets teveel gegeten, of wat extra gedronken dan kan het zomaar zijn dat je een kilo zwaarder bent. (een voordeel van dagelijks wegen is dan wel, dat je kan zien wat bepaalde eetmomenten voor gevolgen hebben)
Om een beetje een redelijk beeld te krijgen kan je er beter wat tijd tussen laten zitten. Weeg je een keer per week, of eens per maand.
Doe dit bij voorkeur elke keer op dezelfde dag van de week, en het zelfde tijdstip.

 

 

 

het getal op de weegschaal
Health coach Marjolein is voedingsadviseur gespecialiseerd in emotie-eten, voeding en onregelmatige werktijden, en sportvoeding. Zij helpt je middels gewone gezonde voeding en het aanpakken van je valkuilen naar je doelen toe.