Verjaardag (kilo) Knallers

 verjaardag
Het is begin februari en dat betekend dat er weer een verjaardag op de loer ligt. Deze keer is het die van mijzelf.
Het wordt weer een weekend van gezelligheid, familie, vrienden en natuurlijk ETEN!
Want bij een verjaardag horen natuurlijk taart en hapjes. Al die lekkere dingen zitten vol met calorieën. “ Je weet wel van die beestjes die je kleding kleiner maken in de nacht. “
Al dat lekkere eten zit vaak vol suikers, vetten en nutteloze calorieën.
En ondanks dat je het niet wil. Ken je jezelf, en weet je dat je aan het einde van de dag weer veel te veel hebt gesnoept.
Hoe overleef ik deze dagen?
Er zijn een paar dingen waar je bij dit soort dagen op moet letten.
Zorg dat je afspraken maakt met jezelf:
Het klinkt heel simpel, en dat is het ook. Maak afspraken met jezelf. Maak de keuze of je wel of geen gebakje gaat eten, of je wel of geen handje nootjes pakt en of je wel of geen kaas gaat eten.
Heb je tegen jezelf gezegd dat je wel een gebakje mag, spreek dan af dat je het handje nootjes laat staan. Zorg dat je duidelijk bent voor jezelf en hou je hier aan.
Kies voor calorie arme of suikerarme snacks:
Meestal heeft de gastvrouw of gastheer verschillende snacks op tafel staan. Blokjes kaas, worst, komkommer, tomaat, nootjes, zoute sticks en veel voorkomend de augurk in ham. Kies voor snacks met weinig calorieën of weinig suiker/verzadigd vet. Het beste kan je kiezen voor groentes en fruit zoals tomaten/komkommer/watermeloen/druiven, of neem een handje pinda’s of ongezoute nootjes.
Maak keuzes maar onthoudt dat die keuzes de voortgang van het afvallen wel beïnvloeden. Bedenk dus goed de gevolgen van die keuzes en of het dan wel echt nodig is om die snacks te eten?
Kies voor extra beweging:
Je weet dat er een verjaardag gepland staat. Dit betekend ook dat je van te voren kan inplannen wanneer je gaat sporten. Zorg dat je voor of na de verjaardag even een extra beweeg moment in last. Ga bijvoorbeeld hardlopen, wandelen of zwemmen.
Drinkt niet teveel alcohol:
Die verjaardagen staan vaak niet alleen in het teken van hapjes. Ook de drankjes vloeien rijkelijk. Suikerrijke drankjes zoals cola, sinas of vruchtensappen, maar ook bier en wijn zijn een veel voorkomend iets op verjaardagen.
Ben je goed bezig met het laten staan van alle calorie rijke hapjes, kan je het al snel teniet doen door teveel alcohol of frisdrank te drinken. Pas hier dus mee op. Drink bijvoorbeeld water met vers fruit, of suikerarme drankjes. Matig je alcohol inname en neem geregeld water tussendoor.

 

 27653882_1597937616926176_949120207_o

 

Maak gezonde hapjes:
Is het je eigen verjaardag dan kan je kiezen wat je op tafel zet. Je wil niet alleen rauwkost en water neerzetten, maar het liefste ook niet teveel vette en suikerrijke snacks.
Wat doe je dan? Ik heb een aantal tips voor lekkere verantwoorde verjaardag hapjes.

1: Appeltaart snack:

Snij een paar appels in stukjes, besprenkel met wat kaneel en rozijnen en gaar 20minuten in de oven 160gr. Verdeel over leuke bakjes en serveer met een lepeltje.
22405722_1434638226650551_3820962205006166657_n

 

2:Kwarktaartjes:
Taart zit altijd boordevol suiker, dus kies voor een taart met iets minder suiker. Bijvoorbeeld een kwarktaart met een gezonde bodem. Of een appelkruimeltaart met een havermout korst.

12547196_878483455604409_1593877887_n1

 

 

3:Fruit:
Maak lekkere kleurrijke fruit spiesjes, of een lekkere fruitbowl.
fruit

 

 

4: Gezonde dip
Zet vezelrijke crackers en rauwkost op tafel met een gezonde dip.
Bijvoorbeeld avocado eiersalade, Lekkere zalmsalade, kipkerrie, knoflook-yoghurt dip of guacamole dip
leuke-presentatie-van-gezonde-hapjes-1363207471-van-x-ezther_z6ywsrf

 

5:Wraps:
Wat het op elk feestje goed doet zijn de gevulde wraps. Denk hierbij aan een vulling van gerookte zalm/kruidenkaas en sla of Kipfilet/pesto/mozzarella Of als je geen vis of vlees wil kan je altijd variëren met roomkaas/pesto/tomaat/sla

15624716_1305930306130873_2144938115372941312_n

 

6: Bananenbrood snack:
Maak een lekker bananenbrood met fruit en nootjes en snij deze in plakjes. Strooi een klein beetje poedersuiker over het brood en top af met wat blauwe bessen en frambozen. Zorg dat er wat servetjes en vorkjes klaar liggen.

17127136_1131364370325916_1870533621199142912_n

 

7: Nootjes:
zorg dat er een paar bakjes met verschillende nootjes klaar staan. Het liefste natuurlijk ongezouten nootjes. Let wel op bij de nootjes, hierin zitten veel vetten. Deze vetten zijn wel goed voor het lichaam, maar geven wel veel calorieën.
8: Chips of een alternatief?
Het is gemakkelijk om een zak chips op tafel te zetten. Helaas niet zo heel verantwoord natuurlijk. Zet eens een bak Popcorn of snack a Jacks neer.

 

10013674_710705092316104_7108234667831853180_n

 

Onthoud 1 ding.
Je doet het allemaal voor jezelf en niet voor een ander.
Dus als je wel dat stuk taart neemt geniet er dan van en doe het omdat JIJ dat wil en niet omdat een ander dat wil.

 

 

 

.