We zitten te veel tegenwoordig.

Het belang van 10.000 stappen zetten per dag.

 

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. We zijn niet voor niks in staat om ons in allerlei verschillende bochten te wringen. Ons lichaam is gebouwd op beweging en flexibiliteit.
Velen van ons hebben tegenwoordig een baan waarbij we urenlang achter een bureau zitten. Daarbij opgeteld zitten we vaak in de trein of auto om daar te komen. ’s avonds ploffen we vaak uitgeput op de bank voor de televisie. Wanneer we meer dan 8 uur per dag zitten, heeft dit allerlei nadelen voor onze gezondheid. Werknemers met een zittend beroep hebben een hoger risico op diabetes en hart- en vaatziekten, hogere cholesterol, gewichtstoename, Depressie, slapeloosheid en spierafbraak.
Hoeveel uur zit jij per dag? Houd maar eens bij hoeveel uur per dag je daadwerkelijk zit. Klopt dit met de hoeveelheid die jij denkt te zitten?

 

Als je elke dag 30 minuten extra beweegt door bijvoorbeeld te wandelen geeft dit al veel gezondheidsvoordelen. Ook kan je natuurlijk gaan fietsen, naar de sportschool, schoonmaken, tuinieren of zet elke dag rond de10.000 stappen.  Als je elke dag rond de 10.000 stappen zet zal je gezondheid met de dag beter worden. Je energie voorraad zal groeien, je spiermassa groeit, en je zal je fitter en vitaler voelen.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit veel effectiever is voor je gezondheid. Wist je dat dit zelf helpt om vet te verbranden. Dit komt omdat je met fitness en sporten op een hoge intensiteit vooral koolhydraten verbrandt en weinig vet. Je gaat pas vet verbranden bij middelmatige inspanning op zo’n 60 tot 70% van je maximale hartslag.
Met wandelen verbrand je zo’n 520 calorieën per uur. Terwijl je met fitnessen gemiddeld slechts 250 calorieën per uur verbrandt. De verbranding start na zo’n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen.
Door deze week mee te doen met de stappen challenge zal je zien dat het vaak nog niet zo makkelijk is om elke dag 10.000 stappen te zetten. Het kan zijn dat je in de avond nog wat extra moet wandelen om bij je doel te komen. Neem dus af en toe even de tijd om eens dat extra rondje te lopen. Weet wel dat je met elke dag net dat beetje meer beweging, ervoor zorgt dat met de dag fitter en vitaler wordt.