Brood, volkoren of bruin?

Brood, volkoren of bruin?
Brood, volkoren of bruin?
Zoveel soorten brood in de winkel, maar welk brood is nou gezond? Tegen mijn clienten zeg ik altijd kies voor een volkorenbrood omdat dit de meeste gezondheidsvoordelen heeft.
Waarom leg ik je hieronder uit:
Volkorenmeel:
volkorenmeel bestaat uit de volle graankorrels die nog alle voedingsstoffen bevatten, zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels, koolhydraten en eiwitten. Voor volkorenbrood worden de héle graankorrels gemalen. Als de bakker daar een brood van bakt komen al die goede stoffen in het brood terecht. Het voordeel van volkorenbrood is namelijk dat er eigenlijk weinig calorieën in zitten en juist veel vezels. Die vezels stillen langere tijd je trek, waardoor je minder de neiging krijgt om te snoepen en snacken.
Witbrood:
Witbrood wordt gebakken van tarwebloem. Dit is het middelste van de tarwekorrel. De kiemen en zemelen zijn volledig uitgezeefd. Hierdoor bevat dit brood weinig tot geen vezels. Dit eindproduct noemen we ook wel witte bloem.
Bruinbrood:
Bruinbrood is een mengsel van volkorenmeel en witte bloem. Maar wat is precies het verschil? Daarvoor kijken we opnieuw naar de graankorrel. Die graankorrel bestaat uit verschillende delen. Het binnenste deel van de graankorrel, de meelkern, bestaat voornamelijk uit koolhydraten en eiwitten. In de buitenste laag van de korrel zitten de zemel en de kiem, die bevat de meeste voedingsvezels, vitaminen en mineralen en zogenaamde bio-actieve stoffen. Maal je de hele graankorrel, dan komen al deze voedingsstoffen in het volkorenmeel terecht. Zeef je alle zemelen en de kiemen eruit, dan blijft er witte bloem over. Daar maakt de bakker dan wit brood van. Voor bruinbrood neemt de bakker dus een mengsel van volkorenmeel en bloem.
Meergranenbrood:
meergranenbrood is gemaakt van meer dan één graansoort en kan zowel volkorenmeel als  bloem als een combinatie daarvan als basis hebben. Voor de meest gezonde variant moet je dus de volkorenvariant kiezen. Liefst met extra zaden en pitten, want die bevatten ook voedingsstoffen. Ook een spelt- of desembroodje is niet per definitie volkoren. Wil je dus volkoren eten, let er dan op dat je meergranen-, spelt- of desemrood van volkorenmeel is gemaakt.
Een volkorenboterham bevat overigens 2,3 gram vezels, en een bruine boterham 1,7 gram.
Het Beste is dus om te kiezen voor volkorenbrood.
Is het echt volkoren?
Hoe weet je dat het broodje dat je koopt ook echt volkorenbrood is? Je kunt ervan uitgaan dat brood dat bij de bakker of in de supermarkt als zodanig wordt verkocht, ook echt is gemaakt van die hele graankorrel. Voor 100 procent! Dat moet namelijk zo volgens de Warenwet. Let dus op het eerste ingredient op de verpakking, is dit van volkorenmeel dan zit je goed.

 

                                                                             brood volkoren of bruin?

 

 

Informatie is mede mogelijk gemaakt door:
Broodnet