Zwanger worden? Wat wel of niet eten?

Zwanger worden is niet vanzelfsprekend voor iedereen.
Maar er zijn een paar dingen waardoor je de kans op zwanger worden vergroot.
één daarvan is je voeding.

 

Gezonde voeding zorgt voor een gezond lichaam. En een gezond lichaam zorgt voor een hogere vruchtbaarheid.
Als eerste is het belangrijk dat je gevarieerd en voldoende eet. Om je lichaam zo optimaal mogelijk te laten werken moet je alle macro en micronutriënten binnen krijgen, vetten, eiwitten, koolhydraten, mineralen en vitamines. Het is niet verstandig om één van deze nutriënten te gaan schrappen uit je voedingspatroon omdat je dan een tekort kan krijgen.
Vetten en eiwitten zijn de bouwstenen in ons lichaam en zorgen voor de aanmaak van hormonen. Deze hormonen heb je nodig voor de vruchtbaarheid.
Het is belangrijk om gezonde vetten te eten. (Omega 3-6 en onverzadigde vetten) Denk dan aan zalm, avocado, haring, walnoten.
Verzadigde vetten kan je het beste laten staan. Deze zitten onder andere in koekjes, gefrituurde snacks, volle melk producten en gebak. Verzadigd vet zorgt voor een verhoging van het LDL cholesterol, wat weer problemen kan geven voor je bloedvaten.
Eet ook voldoende groenten en fruit. Hier zitten veel vitaminen en mineralen in.
Deze zijn weer goed voor je weerstand, de opbouw van cellen en de aanmaak van hormonen. Denk maar eens aan ijzer en foliumzuur.
Ijzer:
Ijzer zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen. Een tekort aan ijzer kan lijden tot bloedarmoede. Ijzer zit vooral in vlees, en volkoren producten en donkere bladgroenten.
Foliumzuur:
Foliumzuur krijg je met een gezonde voeding op zich voldoende binnen. Maar als je zwanger wilt worden is het verstandig om wat extra foliumzuur te slikken.
Foliumzuur help bij de aanmaak van rode bloedcellen in het beenmerg. Bij ongeboren baby’s is het is belangrijk voor de celdeling en de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Dit gebeurd al vanaf het eerste moment na de bevruchting. Foliumzuur verkleint de kans op het krijgen van een baby met een open ruggetje, open gehemelte of hazenlip.
Vitamine D: 
Ook is het belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Zodra je zwanger wilt worden is het verstandig om elke dag extra 10mcg vitamine D te slikken.

 

 
Welke voeding werkt libido verhogend?
avocado’s
bananen
asperges
amandelen
knoflook
meloen
vijgen
oesters
Of het nu werkt of niet ze zijn in elk geval rijk aan vitaminen en mineralen die je vruchtbaarheid verhogen.
 
Welke voeding kan je het beste even laten staan:
Alcohol, klinkt heel logisch maar veel mensen vergeten dit nog wel eens. Alcohol kan de kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen vergroten.
Kijk ook uit met soja producten, deze kunnen de geslachtshormonen oestrogeen en progesteron verstoren. Welke weer invloed hebben op je eisprong en menstruatie cyclus. Het kan zorgen voor een verlaagde vruchtbaarheid.

Mannen:
Ja heren jullie kunnen het beste ook al deze voorgaande adviezen opvolgen. Want zwanger worden is voor 50% ook afhankelijk van jullie.
De man moet zorgen dat hij voldoende gezonde en sterke spermacellen heeft om de kans op zwangerschap te vergroten.

Voor de man is het vooral belangrijk om voldoende vitamine C en zink binnen te krijgen voor optimale spermacellen. Vitamine C zit vooral in citrusvruchten, kiwi’s en groene bladgroenten. Zink kan je vinden in bijvoorbeeld noten, vis en granen.

Overgewicht:
Overgewicht kan ook een probleem zijn bij het zwanger worden. Een gezond gewicht heeft positieve effecten op de vruchtbaarheid. Maar overgewicht kan ook zorgen voor een verlaagde vruchtbaarheid, miskramen, hoge bloeddruk of zwangerschapsdiabetes.
Het volgen van een dieet tijden een zwangerschap wordt afgeraden. De baby in je buik kan sommige voedingsstoffen te weinig binnenkrijgen.
Ben je te zwaar, dan kun je beter eerst proberen af te vallen. Een gewichtsconsulent kan je daar bij helpen.

Wil je zwanger worden, denk dan ook eens aan je voeding.