Is het verstandig om na 20:00 uur te eten?  

 

 

Er wordt vaak gezegd dat je na 20:00 uur niet meer moet eten, omdat dit gelijk leidt tot gewichtstoename. Je lichaam zou het eten wat het na 20:00 uur binnen krijgt gelijk op slaan als vet. Fabel of feit?

 

Theoretisch gezien is het eten na 20:00 uur niet slechter als voor 20:00 uur.
Het ligt eraan hoeveel calorieën je gedurende de dag binnen krijgt, en hoeveel je verbrand.
Kijk maar eens naar de tijden dat er avondeten gegeten wordt. In Nederland eten we gemiddeld rond 17:00-18:00 uur ons avondeten. In Portugal is het heel normaal om pas om 21:00 uur te gaan eten.
Wij eten vaak ook al vroeger op de dag ons ontbijt, lunch en tussendoortjes. Na ons avondeten hebben wij dan al snel onze dagelijkse calorie inname binnen. In andere landen eten ze anders en vaak later op de dag.
Als wij om 18:00 uur al het grootste deel van onze calorie inname binnen hebben, is het logisch dat alle voeding wat wij in de avond eten sneller kan leiden tot gewichtstoename.
Waarom wordt er dan toch gewaarschuwd voor het laat op de avond eten?
Ik vindt persoonlijk dat het niet gaat om wanneer je iets eet, maar om wat je eet.
In de avonden eten wij anders dan overdag. We nemen sneller een koekje, chips, vette snacks of alcohol. Dit soort producten zitten hoog in hun calorie gehalte, en omdat je je dagelijkse inname al bijna compleet hebt, zal je door dit soort producten sneller in gewicht aankomen.
Wat ook kan meewerken aan gewichtstoename is dat wij in de avonden veel minder actief bezig zijn als overdag. Overdag fietsen we, lopen we geregeld, en gaan we naar de sportschool. In de avonden komt het sneller voor dat je lekker op de bank voor de tv of met de computer zit.

 

 

Ons lichaam is in de avonden minder actief omdat het dit heeft aangeleerd. Je hebt een ritme ontwikkeld, en je lichaam weet precies wanneer het tijd is om op te staan, en wanneer het tijd is om te gaan slapen.
Zo is het ook met eten. In Nederland is het heel normaal om rond 07:00 uur te ontbijten, om 12:00 uur te lunchen, en om 18:00 uur avond te eten. Je lichaam is zo gewend aan deze tijden dat het zich daar aan aanpast. In de nacht zal je verbranding lager zijn omdat het dan in rust is. Het is nou eenmaal gewend dat je in de nacht slaapt. Hierdoor worden maaltijden die je laat op de avond eet niet goed genoeg meer verbrand.
Een ander probleem met laat eten is een slechte nachtrust.
Waar je op moet letten is dat je niet vlak voor het slapen gaan nog gaat eten. Je lichaam gaat tijdens het slapen in rust en zal dan minder snel de voeding verteren. Dit kan zorgen voor een onrustige nacht. Tevens verstoor je het herstelproces van de spieren omdat het lichaam nu te druk bezig is met het verteringsproces.
Wanneer kan ik dan het beste eten?
Als je om 18:00 uur of eerder al je avond eten hebt gegeten, dan is het prima om rond 20:00 uur nog een tussendoortje te eten.
Heb je in de avonden last om in slaap te komen, dan is het verstandig om twee uur voor het slapen gaan niet meer te eten. Sowieso is het verstandig om voedzame voeding te eten en niet teveel suikers. Suikers zorgen voor een piek in de suikerspiegel en geven energie. Iets wat het in slaap vallen een stuk moeilijker maakt.
Dus is eten na 20:00 uur verstandig?
Het antwoord daarop is soms wel, en soms niet. Het ligt er helemaal aan hoe jouw ritme is. Ga je laat naar bed of heb je getraind, dan is het verstandig om nog iets voedzaams te eten, ook al is het na 20:00 uur.  Heb je om 18:30 gegeten en ga je om 21:30uur al slapen, dan is het verstandig om het niet te doen. Dit zodat je rustig kan slapen, en alle processen in het lichaam optimaal aan de slag kunnen. Maar ook dit ligt helemaal aan het totaal plaatje van wat jij gedurende de dag gegeten hebt.
Dus denk niet dat het slecht is om na 20:00 uur te eten. Maar bekijk hoe het laat op de avond eten in jouw eetpatroon past.
Ben je benieuwd hoe het met jouw voedingspatroon is? Of wil je graag wat hulp bij je voeding. Neem dan contact op via de contactpagina, en samen kunnen we kijken wat ik voor jou kan betekenen.

 

 

 

 

 

 

 #gezondevoeding #healthylifesyle #laateten #gewichtsconsulent #voeding