Happy Birthday weekend stress

10013674_710705092316104_7108234667831853180_n

Ken je dat? Ben je de hele week goed en gezond bezig geweest staat het weekend voor de deur.

Een weekend waarin je de ene verjaardagen naar de andere hebt met allemaal suikerrijke taarten en snacks.
“Daar gaat je progressie van de afgelopen week ” Want je kent jezelf, zodra al die lekkernijen op tafel komen is er van die gezonde levensstijl weinig meer te merken.

HELP! Hoe overleef ik deze dagen.
Zorg dat je een aantal dingen op een rijtje zet.

1.Maak afspraken met jezelf:
Het klinkt heel simpel, en dat is het ook. Maak afspraken met jezelf. Maak de keus of je wel of geen gebakje gaat eten, of je wel of geen handje nootjes pakt en of je wel of geen kaas gaat eten.
Heb je tegen jezelf gezegd dat je wel een gebakje mag, spreek dan af dat je het handje nootjes laat staan. Of je neemt wel dat blokje kaas maar drinkt geen alcohol. Zorg dat je duidelijk bent voor jezelf en hou je hier aan.

2.Kies voor calorie arme en suikerarme snacks.
Meestal heeft de gastvrouw of gastheer verschillende snacks op tafel staan. Blokjes kaas, worst, komkommer, tomaat, nootjes, zoute sticks en veel voorkomend de augurk in ham. Kies voor snacks met weinig calorieën of weinig suiker/verzadigd vet. Het beste kan je kiezen voor groentes en fruit zoals tomaten/komkommer/watermeloen/druiven, of neem een handje pinda’s of ongezoute nootjes.
Maak keuzes maar onthoudt dat die keuzes de voortgang van het afvallen wel beïnvloeden. Bedenk dus goed de gevolgen van die keuzes en of het dan wel echt nodig is om die snacks te eten?

3.voor wie eet je?
Dat moment waarop de gastvrouw zegt “Ach neem toch een stukje, Ik heb het speciaal voor jou gehaald” Durf jij moeilijk nee te zeggen tegen een stukje taart? Denk dan eens aan het volgende. Voor wie eet jij dat stuk taart op? Voor jezelf of om de gastvrouw een plezier te doen? Wat vaak gebeurd is dat jij de gastvrouw niet teleur wil stellen. Maar die gastvrouw is het waarschijnlijk na 5 minuten alweer vergeten, en hoe lang ben jij er die dag nog mee bezig? Eet taart echt voor jezelf omdat je dat wil en het lekker vindt maar niet omdat het moet.

4.Compensatie:
Is het dan toch gebeurd, heb je toch teveel gegeten zorg er dan de volgende dagen voor dat je het wat compenseert. Dit betekend NIET helemaal niks meer eten, maar eet gewoon normaal met wat kleine aanpassingen. Vervang je tussendoortjes voor lichte calorie arme tussendoortjes  en ga extra bewegen.

5. Geniet.
Onthoudt 1 ding, je doet het allemaal voor jezelf en niet voor een ander. Dus als je wel dat stuk taart neemt geniet er dan van en doe het omdat JIJ dat wil en niet omdat een ander dat wil.

1311-birthday-sweets